PCOS forsøg på Herlev Hospital: Part IV

Dette besøg var helt valgfrit. Jeg blev spurgt ind til, om jeg ville til Herlev Hospitals diætist i forbindelse med behandlingen. Jeg tænkte gratis diætist? I’m game!

Jeg havde dog allerede været velsignet med en tur til diætisten Hanne Juul for et par år siden. Det var en utrolig positiv oplevelse, som jeg er utroligt taknemmelig for at jeg fik forærende af min stedmor. Det var starten på forståelsen af min PCOS.

Nå, denne post skulle ikke handle om Hanne Juul, det må der et separat indlæg til 🙂 Min pointe var bare, at jeg allerede har prøvet en diætist der tog mine PCOS problematikker seriøst.

Diætisten på Herlev var af den gamle skole. Hun arbejdede ud fra sundhedsstyrelsens “De ti kostråd” (som i øvrigt kan genopfriskes her), der i alt sin enkelthed går ud på at spise mindre sukker, fedt og skifte over til fuldkorns produkter. De kostråd er sikkert helt fine for den gængse befolkning, men jeg er ikke som de fleste. Jeg har en hel del hormonel ubalance grundet min PCOS, hvilket også indbefatter mit insulin. Spiser jeg hurtige kulhydrater, er resten af mit system gået på standby i dagevis, i nogen tilfælde i ugevis. Og fedten er essentiel for at holde styr på mit blodsukker, hvorfor skal jeg så skære det fra? Alt i alt blev jeg ret skuffet over denne konsultation. Hun var en sød og venlig kvinde, men hendes baggrund kunne jeg ikke bruge til meget. Hun mente at i sidste ende, er en kalorie en kalorie. Det er jeg virkelig ikke enig i. En kalorie er en måle enhed. En kalorie er en kalorie, lige så meget som en kilometer er en kilometer. Om man går på asfalt eller i sandet, gør alverden til forskel.

Jeg mener diætisten burde bruge et par timer af sit liv på at læse op på hvad den nyeste forskning reportere i forhold til kemien i mad, for slet ikke at snakke om hvilken effekt fedt har på kroppen. Fedt er på ingen måde farligt for kroppen, så længe man holder fingrene fra de hurtige kulhydrater. Jeg kan dog godt se i bakspejlet at hun arbejder under nogle guidelines (Sundhedsstyrelsen) som der ikke umiddelbart kan rykkes ved, og hun jo bare gør sit arbejde.

Jeg vil anbefale alle, PCO ramt eller ej, at se filmen “Fed Up” fra 2014. Det er et spændende (første møde?) med samtalen om, hvorfor fedt er blevet gjort til den store synder i vores madvaner. Jeg kan også anbefale bogen “Den hemmelige kok” af Mats-Eric Nilsson. Der bliver i den grad diskuteret hvad de fedtfattige varianter af “madvarer” rent faktisk indeholder, og hvad de gør ved vores system.

Alt i alt var dette besøg spild af min tid, men måske andre kan få mere ud af det end jeg selv?

2 thoughts on “PCOS forsøg på Herlev Hospital: Part IV

  1. You go girl!!!!

    Af samme frygt for at ende hos sådan en diætist takkede jeg nej i fredags da jeg var igennem den 5 timers lange undersøgelse !

    Jeg er så meget enig med dig når det kommer til fedt også kan jeg se vi begge har en forkærlighed til “fed up”! Der hvor Robert Lustig fortæller at en kalorie ikke bare er en kalorie er bare så fedt!

    Like

Leave a comment